محل استراحت خدمه پرواز در هواپیما کجاست؟

اگر شما پرواز‌های داخلی و یا خارجی که مدت پرواز چندان طولانی ندارند را تجربه کرده باشید، همواره مهمانداران را در نزدیکی خود و در کابین مشاهده خواهید کرد که در حال پذیرایی هستند و یا در ردیف جلو در حال استراحت می‌باشند. در نقطه مقابل اگر پروازهایی که زمان‌های طولانی دارند را تجربه کرده باشید متوجه می‌شوید پس از مدتی مهمانداران به یکباره غیب می‌شوند و شاید علت این ماجرا را ندانید. برای همین ما در این مطلب به بررسی محل استراحت خدمه پرواز خواهیم پرداخت تا پس از خرید بلیط هواپیما و سوار شدن در آن بدانید که این خدمه در کجای هواپیما استراحت میکنند، پس با دلتابان همراه باشید.

به هنگام پروازهای طولانی مدت، که حتی زمان آن به بیش از ۱۵ ساعت هم می‌رسد، مشاهده خواهید کرد که خدمه پرواز بیشتری حضور دارند. در اینگونه پروازها به علت طولانی بودن مسافت، از دو و یا سه خلبان استفاده می‌شود و پس از چند ساعت خلبان دیگری سکان هدایت هواپیما را در دست می‌گیرد و دیگری مشغول استراحت می‌شود.

محل استراحت خدمه پرواز

هر هواپیمای دارای راه پله‌های مخفی هستند که البته عموم مردم از وجود آن‌ها اطلاعی ندارند، فقط عوامل پرواز هستند که می‌دانند این پله‌های مخفی در کدام قسمت هواپیما است. در این مکان‌ها اتاقک‌هایی برای محل استراحت خدمه پرواز قرار گرفته، که این اتاق خواب بسیار معمولی بوده و وسایل مدرنی در آن‌ها به کار نرفته است.

امکاناتی از قبیل تخت خواب، تشک و صندلی برای استراحت خدمه پرواز در نظر گرفته شده است و هر کدام دارای درب‌های مجهزی هستند که کد‌های ورودی خاصی دارند و افراد دیگر نمی‌توانند به راحتی وارد این اتاقک‌ها شوند.

 اگر محل استراحت خدمه پرواز در نظر گرفته نشود، در پروازهای طولانی و متداول که همه روزه در جهان صورت می‌گیرد و حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت به طول می‌انجامد، مهمانداران انرژی خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند سرویس و خدمات مناسب برای مسافران انجام دهند.

بنابراین شرکت‌های هواپیمایی به این موضوع واقف هستند و این محل‌ها را برای این امر تهیه کرده‌اند تا آن‌ها بتوانند به راحتی در آن استراحت کنند و انرژی و نشاط لازم را به دست آورده و سرویس‌های مناسب و با کیفیت بالا را ارائه دهند.

محل استراحت خدمه پرواز در هر هواپیمایی متفاوت می‌باشد، مثلاً در اغلب هواپیمای بوئینگ مشاهده می‌شود تخت‌های خود را در قسمت دم هواپیما قرار داده است و فضای بزرگتری را نسبت به هواپیماهای دیگر در اختیار خلبان‌ها و مهمانداران می‌گذارد. پرده‌هایی که در کنار تخت‌ها قرار گرفته است باعث می‌شود نور‌های مزاحمی که در حین پرواز می‌توانند خواب این افراد را مختل کنند به حداقل رسانده و از این جانب مزاحمتی به وجود نیاورد.

اکثر شرکت‌های هواپیمایی جهان محل متفاوتی برای استراحت خلبانان خود در نظر می‌گیرند و از فضای جلویی بهره می‌برند چرا که در حین پرواز ممکن است اتفاق‌های بسیار و غیرمنتظره‌ای رخ دهد. این محل در اکثر موارد در محوطه جلوی هواپیما ایجاد شده است.

البته مواردی هم در بعضی از هواپیماها، مخصوصاً هواپیماهای ایرباس وجود دارد که قسمت مشخصی برای استراحت خدمه پرواز در نظر نگرفته‌اند. در چنین مواردی خلبان‌ها و مهمانداران از صندلی‌های مخصوص مسافران که در قسمت تجاری هواپیما قرار دارد استفاده کرده و آن را دراز می‌کنند و به استراحت می‌پردازند.

درهواپیماهای کوچک محل استراحت خدمه پرواز به چه صورت است؟

بعضی از هواپیماها طوری طراحی شده‌اند که فضای داخلی آن بسیار کوچک است و صندلی‌ها به صورت درازکش در نمی‌آیند. تدبیر و اندیشه‌های مناسب برای محل استراحت خدمه پرواز در این هواپیما به کار رفته است و با پرده‌های مخصوص قسمت پشتی هواپیما را جدا کرده و در انتهای نوک آن تخت‌هایی قرار گرفته است تا بدین صورت محل استراحت مناسبی برای خدمه پرواز به وجود آید.

گاهی اوقات‌ها ممکن است خلبان تصمیم بگیرد در کابین خود به استراحت بپردازد، در این صورت قوانین و مقررات وضع شده که خلبان باید تک تک آن را دقیق انجام دهد. از قبیل این موارد می‌توان گفت که قسمتی از صندلی به عقب رانده شود تا به طور اتفاقی و در حین استراحت خلبان برخوردی با دکمه‌ها و یا دیگر قطعات هواپیما نداشته باشد که منجر به بروز حادثه شود.

زمانی که یکی از خلبان‌ها در حال استراحت است، دیگری باید کاملاً هوشیار باشد از خوابیدن و استراحت پرهیز کند و اگر خلاف این اتفاق رخ دهد خلاف قوانین بین المللی است و با هر دو برخورد شدیدی خواهد شد.

یکی دیگر از اقداماتی که خلبان موظف است انجام دهد پس از اینکه از خواب بیدار شد با توجه به این که سطح هوشیاری پایینی دارد اجازه ندارد کنترل هواپیما را در دست بگیرد و یک ربع بعد از بیدار شدن و سطح هوشیاری کامل می‌تواند کنترل هواپیما را در اختیار بگیرد.

خدمه پرواز چه میزان نیاز به استراحت دارد؟

طبق بررسی‌های که توسط سازمان هواپیمایی صورت گرفته است، خلبان‌ها به میزان فعالیتی که انجام می‌دهند نیاز به خواب کافی دارند؛ به عنوان مثال اگر خلبانی ۱۴ ساعت در حال پرواز است پس از پرواز به ۱۴ ساعت خواب نیاز دارد.

مهندسان چگونه باید فضای خواب را طراحی کنند؟

در مرحله اول فضای هواپیما باید برای ساخت محل استراحت خدمه پرواز در نظر گرفته شود. با توجه به ابعاد هواپیما باید فضایی باشد که مزاحم دیگر قسمت‌ها نباشد و در چشم مسافران هم دیده نشود. امکاناتی که برای هر اتاق در نظر گرفته می‌شود باید حداقل استانداردهای لازم را داشته باشد، و در آن وسایل سرگرمی و همین‌گونه عایقی برای جلوگیری از مزاحمت صدا در بین اتاق‌ها فراهم شود.

معمولاً بهترین قسمتی که برای استراحت خدمه در حین پرواز مورد استفاده قرار می‌گیرد در فضای انبار یعنی جایی که وسایل مسافران در آن قرار دارد. البته بسیاری از شرکت‌ها تصمیم دارند تا از این فضا به طور کامل در جهت منافع اقتصادی خود بهره ببرند. پس در این موارد می‌توان بالای سر مسافران فضایی را فراهم کرد، تا خلبانان و مهمانداران به راحتی در آن استراحت کنند.

آیا تاکنون می‌دانستید که محلی در هواپیما برای استراحت مسافران و کادر پرواز تعبیه شده است؟ نظرتان در این باره چیست؟

نوشته محل استراحت خدمه پرواز در هواپیما کجاست؟ اولین بار در آژانس مسافرتی دلتابان. پدیدار شد.

در صورت خراب شدن موتورهای هواپیما چه کار کنیم؟

نمایی از هواپیمایی با یک موتور خراب در آسمان

علت خراب شدن موتورهای هواپیما چیست و در این مواقع چه کارهای را باید انجام داد؟

در سرتاسر جهان بسیاری از افراد که با هواپیما سفر می‌کنند از پرواز ارتفاع هراس داشته و گاه به ناچار مجبور هستند تا که از این وسیله نقلیه استفاده کنند و دغدغه اصلی آن‌ها نیز، خراب شدن و یا از کار افتادن موتورها درحین پرواز و منجر به سقوط شدن هواپیما می‌باشد.

زمانی که فردی در قسمت وسط هواپیما نشسته باشد و به طور ناگهانی دودی را که از موتورهای هواپیما بلند شده و یا در این قسمت آتشی مشاهده کند بدون شک بدترین کابوس هوایی برای او می‌تواند باشد، اما جالب است بدانید این خرابی‌ها همواره ترسناک نیست و می‌توان آن را مدیریت کرد، در این مطلب به بررسی خراب شدن و از کار افتادن موتورها در حین پرواز خواهیم پرداخت، با دلتابان تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اقدامات لازم در زمان خراب شدن موتورهای هواپیما

فردی در حال کندن پنجره ی هواپیمایی در حال سقوط

بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان هواپیمایی جهانی مشخص کرده است که خراب شدن و یا از کار افتادن موتور‌ها سومین علت در سوانح هوایی می‌باشد.

فرض کنید در هواپیمایی نشسته و به یکباره یکی از موتورها آتش می‌گیرد و از کار می‌افتد. قطعاً این اتفاق می‌تواند تجربه دلهره آوری باشدو ترس را در دل مسافران خواهد انداخت اما وحشتناک‌تر از آن منفجر شدن موتور دوم و یا سوم باشد.

زمانی که موتور هواپیمایی در حین پرواز به طور ناگهانی به حیات خود خاتمه میدهد، با توجه به اینکه در ارتفاع‌های بالا فشار، هوا بالا می‌باشد همین امر باعث می‌شود، اندک حیاتی که در موتورها باقی مانده است از دست برود. پس اگر خلبان نتواند این وضعیت را مدیریت کند قطعا منجر به حوادث دلخراشی خواهد شد، در این وضعیت بهترین اقدام کم کردن ارتفاع است، این کاهش ارتفاع نباید به صورت یک دفعه صورت بگیرد و با توجه به ارتفاعی که هواپیما در حال پرواز بوده و ابعادی که دارد و مدت زمانی که تا رسیدن به مقصد و یا نزدیکترین فرودگاه باقی مانده، باید به صورت تدریجی ارتفاع خود را کاهش دهد.

این عمل باعث می‌شود فشار کمتری به موتور‌ها وارد شود. البته باید توجه کنید خراب شدن موتور‌ها امری طبیعی است و در اکثر مواقع جای نگرانی ندارد.

ممکن است در پرواز‌های مختلفی به ناگاه مشاهده کرده باشید که هواپیما ارتفاع خود را کم می‌کند اما علت آن را ندانسته باشید که می‌تواند ناشی از این امر باشد. پس خراب شدن و یا از کار افتادن موتور را در خیلی از مواقع مسافرین احساس نخواهند کرد.

آیا اگر یکی از موتورهای هواپیما از کار بیافتد باعث سقوط خواهد شد؟

نمایی از موتور خراب شده ی هواپیما در آسمان

بدون شک این پرسش، علامت سوالی است که بسیاری از افراد در ذهن خود دارند. اکثر هواپیماها حداقل دارای موتورهای دوقلو می‌باشند و حتی اگر یکی از آن‌ها از کار بیفتد خلبان‌ها این آموزش و تجربه را پیدا را آموخته‌اند تا با موتور سالم هواپیما را تا فرودگاه مقصد هدایت و کنترل کنند، البته باید توجه داشت هواپیماهایی که دو موتور دارند اگر یکی از آن‌ها از کار بیفتد با توجه به فاصله باقی مانده تا مقصد و ریسک موجود بدون شک درخواست فرود اضطراری در نزدیک‌ترین فرودگاه را خواهند داد. ولی اگر در هواپیمایی مثلاً دارای ۴ موتور باشد و یک موتور آن از کار بیفتد، در اغلب اوقات از گزینه فرود اضطراری استفاده نخواهد شد و هواپیما تا مقصد کار خود را ادامه می‌دهد.

در زمان‌های گذشته زمانی که موتور هواپیما آتش می‌گرفت، احتمال سقوط بسیار بالا بود، چرا که این آتش خود را به دیگر قسمت‌های هواپیما می‌رساند و همین امر باعث می‌شد کنترل آن برای خلبان راحت نباشد.

اما امروزه پیشرفت علم، تکنولوژی و فناوری باعث شده است سیستم‌های ضد حریق بر روی موتورها و دیگر قسمت‌ها هواپیما قرار بگیرد و زمان خراب شدن موتورهای هواپیما هنگامی‌که موتور هواپیمایی در ارتفاعات دچار آتش شود، خلبان بتواند با فشردن دکمه ضد حریق آتش رخ داده را مهار کند و همین امر باعث می‌شوند این تکنولوژی‌ها توانایی خاموش کردن آتش را داشته باشند، از این رو، آتش به دیگر قسمت‌ها صدمه‌ای وارد نمیکند و هواپیما به مسیر خود ادامه دهد.

اگر هواپیمایی دو موتور داشته باشد و در ارتفاعات بالا هر ۲ موتور آن از کار بیفتد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

هواپیمایی در آسمان با دو موتور خراب شده

همانگونه که در بالا ذکر شد، در چنین وضعیتی خلبان باید ارتفاع خود را به صورت استاندارد کاهش دهد تا فشار هوا از دوش موتور‌ها برداشته شود و درخواست فرود اضطراری خود را نزدیک‌ترین فرودگاه اعلام کند.

با توجه به تجربیات گذشته و استفاده از علم روز دنیا در این گونه مواقع خلبان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه فرصت طلایی دارد هواپیما را کنترل و به زمین فرود آورد.

علت اصلی خراب شدن موتورهای هواپیما چیست؟

نمایی از موتور خراب شده ی هواپیما در حال دود کردن در آسمان

به یکی از مهمترین سوال می‌رسیم که این امر دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. شاید بد نباشد بدانید هرساله حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون پرواز در جهان صورت می‌گیرد و تنها کمتر از ۲۵۰ پرواز مشکلاتی از قبیل خراب شدن موتورهای هواپیما در آن‌ها رخ می‌دهد.

بنابراین با توجه به این اطلاعات درصد بروز اینگونه حوادث بسیار اندک است، از این رو با قاطعیت می‌توان بیان کرد، هواپیما از امن‌ترین وسایل حمل و نقل در جهان می‌باشد. برای خراب شدن موتورهای هواپیما علت‌های زیاد و متعددی را می‌توان عنوان کرد.

زمانی که هواپیماهای درحال پرواز است اشیای مختلفی که بر روی هوا معلق هستند، مانند پرنده به موتور آن برخورد می‌کند و یا ایراد و نقص فنی به یکباره و ناگهانی که بر روی چرخ‌ها و پره‌ها به وجود می‌آید، باعث می‌شود موتور به یک بار از کار بیفتد.

همچنین می‌توان مشکلات مکانیکی که در داخل موتور رخ می‌دهد و یا نشت روغن را از دلایل دیگر خرابی موتورها در حین پرواز قلمداد کرد.

زمانی که موتور هواپیما حیاتش به پایان می‌رسد این مورد خطرناک تلقی نمی‌شود و با توجه به نوع هواپیما که سه و یا چهار موتور باشد، خلبان با توجه به وضعیت موجود می‌تواند به پرواز خود ادامه دهد.

اگر چه از دست دادن یک موتور برای مسافران خطرناک تلقی نمی‌شود و نگرانی از این بابت حس نخواهند کرد. اما از کار افتادن آن باعث می‌شود قدرت هواپیما کاسته شده و دیگر اجزا نیز درگیر شوند و هواپیما از عملکرد نرمالی که تا پیش از کار افتادن موتور داشته تا حدودی فاصله بگیرد.

خرابی یک موتور از هواپیماهای دو موتوره

موتور سوخته ی هواپیما

یک هواپیمای دو موتوره اگر یک موتور آن از کار بیفتد، تا ۶ ساعت می‌تواند به پرواز خود ادامه دهد. البته با یک موتور نباید در ارتفاع بالای مثلاً بالای ۲۵ هزار پا پرواز کرد و لازم است که ارتفاع تا سطح ۱۵ هزار پا کاهش پیدا کند تا تعادل هواپیما حفظ شود.

تجربیات گذشته

خلبانی در کابین هواپیما در حال پرواز

واقعا باور کردنی نیست هر چهار موتور هواپیما ما از کار افتاده است. بخشی از صحبتهای خلبان هواپیمای بریتانیایی است و پس از آن میکروفون را برداشته و اعلام می‌کند خانم‌ها و آقایان لحظات سختی را پشت سر می‌گذرانیم، چراکه هر چهار موتور هواپیما از کار افتاده است، اما من مطمئن هستم که از پس آن بر خواهیم آمد.

یکی دیگر از معروف‌ترین حوادث که در صنعت هوایی اتفاق افتاده است مربوط به حادثه هادسون است. در سال ۲۰۰۹ یک هواپیمای ایرباس A۳۲۰ از فرودگاه نیویورک عازم داگلاس می‌شود در حین پرواز در اتفاقی عجیب ۲ پرنده به هر ۲ موتور هواپیما برخورد می‌کنند و سبب از کار افتادگی آن‌ها می‌شود.

در حالیکه هواپیما از تعادل کافی برخوردار نبوده است خلبان باتجریه این پرواز تصمیم می‌گیرد که آن را در رودخانه‌ای در همان نزدیکی فرود آورد و هواپیما تا نصفه در آب غوطه‌ور می‌شود و سریع مسافران آن تخلیه می‌شوند، سرعت عمل باعث شد هیچ کدام مسافران صدمه جدی نبینند و پس از آن از خلبان این هواپیما تقدیر و تشکر فراوان به عمل آمد.

ETOPS

etops  اصلاحی مدت زمان پرواز هواپیما بدون موتور

این اصطلاح نشان دهنده این مورد است که هواپیما بدون موتور تا چه زمانی می‌تواند پرواز کند که البته با توجه به فرمول خاصی که مورد محاسبه قرار می‌گیرد، اطلاعاتی از قبیل مدت پرواز ابعاد هواپیما، فاصله تا مقصد، ارتفاع، و دیگر جزییات توسط این سیستم با دقت مورد محاسبه قرار می‌گیرد و نتیجه آن اعلام می‌گردد.

آیا تاکنون برای شما اتفاق افتاده است که زمانی که سوار بر هواپیما هستید موتور خراب شود؟ آیا شما درباره خرابی موتور هواپیما می‌دانستید؟

امیدواریم که مطالب این مقاله برایتان مفید باشد و اطلاعات شما را درباره خرابی موتور هواپیما بالا ببرد.

نوشته در صورت خراب شدن موتورهای هواپیما چه کار کنیم؟ اولین بار در آژانس مسافرتی دلتابان. پدیدار شد.

وظایف مهندس پرواز در هواپیما

مهندسی پرواز در کابین هواپیما

زمانی که صحبت از پرواز می‌شود اکثر افراد این تصور را دارند، که تنها خلبان است که همه وظایف پرواز را انجام می‌دهد، در حالی که پرواز یک کار گروهی است و اگر تمام بخش‌ها که شامل برج مراقبت، مهندس پرواز، بخش محافظت، خدمه و مهمانداران میشود، نباشند، پرواز بدون آن‌ها میسر نخواهد بود. در این مطلب به وظایف مهندس پرواز خواهیم پرداخت، همراه دلتابان باشید.

 مهندس پرواز نسبت به دیگران کمتر شناخته شده است و یا تصویر روشنی از این شغل، در ذهن مخاطب نمی‌باشد. بنابراین می‌توان بیان کرد که از وظایف مهندس پرواز نزد افکار عمومی جامعه اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

در مورد وظایف مهندس پرواز بیشتر بدانید

نمای داخلی از کابین هواپیما مهندس پرواز به همراه کاپیتان

 اما خوب است بدانید که مهندس پرواز در کنار خلبان اصلی، دومین وظیفه مهم را در ابتدا و انتها و همینطور در حین پرواز برعهده دارد. برای اینکه وظیفه مهندس پرواز را به درستی درک کنید، ابتدا لازم است درباره تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها و همچنین ساخت هواپیماها صحبت کنیم.

با مرور سالیان گذشته به این موضوع پی خواهیم برد که هر سال نسبت به سال گذشته، از نظر تعداد هواپیماهای بیشتری که به تکنولوژی‌های منحصر به فردی مجهز هستند، وارد صنعت هواپیمایی شده‌اند.

چرا وجود یک مهندس پرواز ضروری است؟

 از آنجایی که ابعاد هر هواپیما با دیگری متفاوت است و تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که در هرکدام به کار رفته با دیگری فرق می‌کند و به اصطلاح منحصر به فرد است، از این رو همواره خلبان قادر نیست تمام این تکنولوژی‌های جدید را شناسایی کند، پس وجود یک مهندس پرواز که آگاهی به این اطلاعات و تکنولوژی‌ها دارد، در ابتدا و حین پرواز لازم و ضروری می‌باشد.

در سالیان و دهه‌های گذشته تنها خلبان وظایف انجام این امور را بر عهده داشت که قطعات و تکنولوژی‌های گوناگون هواپیما را قبل و در حین پرواز به صورت مداوم بررسی کند. اما تحقیقات نشان داد این اقدام تجربه موفقیت آمیزی به شمار نرفته و باعث عدم تمرکز خلبان در حین پرواز می گردد و همین امر ممکن است حوادث جبران ناپذیری را به وجود آورد.

 بنابراین صنعت هوایی به این نتیجه رسید از آنجایی که قطعات و فناوری‌های جدید هر ساله به روز رسانی می‌شوند و قطعات جدیدی مجوز ورود به هواپیما را پیدا می‌کنند و موکول کردن بررسی این قطعات به خلبان می‌تواند حادثه ساز باشد، وجود شخصی در حین پرواز که به صورت مداوم این تکنولوژی و فناوری‌ها را بررسی و مدیریت کند ضروری است، و همین امر باعث شد مهندس پرواز وارد صنعت هوایی در جهان شود.

اصلی ترین وظایف مهندس پرواز با توجه به نوع سفر

نمایی از برد هواپیما و مهندس پرواز

 عموم پروازها به 2 دسته خارجی و یا داخلی تقسیم بندی می‌شوند و مهندس پرواز با توجه به نوع هواپیما و مقصد نهایی وظایف متفاوتی را بر عهده دارد. اگر پروازها داخلی باشد از آنجایی که حداکثر زمان پرواز ۲ ساعت می‌باشد، مهندس پرواز همراه با خلبان 2 ساعت قبل از پرواز به فرودگاه مراجعه می‌کنند و ابزارها و فناوری های هواپیما را به همراه یکدیگر به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهند.

اگر پروازها خارجی باشد با توجه به زمان پرواز مهندس پرواز به همراه خلبان و کمک خلبان این وظیفه را بر عهده دارند، که حداقل 3 الی 4 ساعت قبل از پرواز وارد فرودگاه شوند و وظایف خود را به نحو احسنت انجام دهند.

وظایف عمده مهندسین پرواز

مهندس پرواز روبروی برد

 اقداماتی که مهندس پرواز لازم است انجام دهد از قبیل؛ اطمینان از سالم بودن تمام قطعات هواپیما، میزان سوخت، بررسی وضعیت آب و هوایی از مبدا تا مقصد و ظرفیت بار مجاز که تمام این موارد را در صفحه ایمنی که در دست دارد یادداشت کرده و در اختیار خلبان قرار می دهد.

 بعد از این اقدام وظیفه مهندس پرواز این است که راهی کابین خلبان شود و بررسی ایمنی را که بسیار مهم و حائز اهمیت است انجام دهد. در این مرحله باید از سالم بودن حرکت پرده‌های موتورها،اطمینان حاصل کند و سیستم هیدرولیک را رصد کند تا مشکلی در آن یافت نشود. 

بررسی وضعیت فشار داخلی کابین‌ها از دیگر اقداماتی است که باید صورت بگیرد. سپس وظیفه مهندس پرواز، بررسی سیستم برق و فشار روغن داخل موتور هواپیما است و همینطور با بررسی اجزای موتور نقضی در هیچکدام مشاهده نشود.

 اگر نشتی روغن و یا آب از موتور ها مشاهده شد باید این موارد را فوراً گزارش دهد، یکی دیگر از مهمترین وظایفی که مهندس پرواز باید انجام دهد بررسی لاستیک ها و چرخ های های هواپیما می باشد که این مورد هم باید از داخل کابین و با استفاده از سیستم های موجود صورت بگیرد و هم از بیرون به صورت فیزیکی چرخ ها مورد بررسی دقیق و کامل انجام شود و هیچگونه مانعی بر سر باز شدن و یا بسته شدن آن ها مشاهده نشود و یا اگر لاستیکی دچار نقص بود و مشکل داشت آن را به خلبان و تیم پرواز گزارش دهد.

همواره  شرایط آب و هوایی یکسان نیست و گاهی اوقات  وزش باد و بارش باران را مشاهده خواهیم کرد در اینجا مهندس پرواز باید هر کدام از این عوامل را به دقت مورد بررسی قرار دهد و اطلاعات مناسب از قبیل زاویه مناسبی را برای تیک آف در اختیار خلبان قرار دهد.

از دیگر مسئولیت های مهندس پرواز

نمای داخلی از کابین هواپیما و مهندسین پرواز

یکی دیگر از وظایف بسیار مهم مهندس پرواز بررسی کابین خلبان و مسافرین می‌باشد که نباید حتی یک سوراخ ریز در این قسمت‌ها مشاهده شود. اگر مهندس پرواز در انجام وظیفه خود سهل انگاری کند، پس از پرواز فشار درون هواپیما کاسته می‌شود و منجر به از بین رفتن تعادل خواهد شد و همین امر می‌تواند باعث بروز حوادث جبران ناپذیری شود.

 پس از این مراحل او باید فرم‌های مربوط به پرواز را پر کند و سپس  آن را امضا کند و در اختیار مسئولین مربوطه قرار دهد. اگر در در حین پرواز مشکلی به وجود آید که ناشی از سهل انگاری مهندس پرواز باشد، تمام مسئولیت آن مستقیماً متوجه وی خواهد بود.

شما در مورد شغل مهندس پرواز چگونه فکر میکنید؟ آیا تا به حال از وجود چنین شغلی آگاهی داشته اید؟ آیا در فرودگاه تا به حال با مهندسین پرواز برخوردی کرده اید؟ تجربیات خود را در اختیار ما و دوستان قرار دهید.

نوشته وظایف مهندس پرواز در هواپیما اولین بار در آژانس مسافرتی دلتابان. پدیدار شد.

نهایت سرعت هواپیمای مسافربری چقدر است؟

در زمینه‌ی حمل و نقل، چه شخصی و چه عمومی، یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مسائل در رعایت ایمنی، کنترل سرعت مناسب است. احتمالا می‌دانید این تناسب تنها با استفاده از این که وسیله ی شما چیست و در چه مکان و شرایط قرار دارد، قابل سنجش است. در هر جایی باید متوسط سرعت صحیح را داشت، اگر قصد سفر به نقاط دور را داشته باشید حتما خوب می‌دانید که وسایل بسیار زیادی برای سفر وجود دارند؛ قطار، کشتی، هواپیما و گاهی هم سایر وسایل نقلیه بسته به شرایط ما می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. هر یک از این وسایل ویژگی‌های خاص خود را دارند‌. برای طی کردن مسافت‌های طولانی در زمان کم هواپیما بهترین انتخاب است. می‌توان به جای زمان‌های طولانی با استفاده از هواپیما مدت کمتری را در راه باشیم، زیرا هواپیماها سرعت بیشتری نسبت یه دیگر وسایل نقلیه دارند. با این اوصاف آیا تا حالا به این فکر کرده اید که سرعت هواپیمای مسافربری چقدر است؟ یا این‌که آیا هواپیمایی که تاخیر دارد می‌تواند با سرعت بیشتری حرکت کند؟ این سوال‌هایی است که شاید به ذهن ما خطور کرده باشد اما جواب دقیق و مناسبی برای آن پیدا نکرده باشیم. اگر قصد خرید بلیط هواپیما دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نمایی از بال هواپیما

سرعت هواپیمای مسافربری

همه هواپیماها با سرعت بالایی حرکت می‌کنند. با استفاده از هواپیمای مسافربری در مدت زمانی بسیار کوتاه می‌توان مسافتی طولانی را پیمود و در مدت بسیار کمی به مقصد رسید. همه می‌دانیم که سرعت هواپیما بسیار زیاد است، اما یعنی چقدر؟ آیا می دانید هواپیماهای مسافربری با چه سرعتی در آسمان پرواز می کنند؟ آیا محدودیت خاصی برای سرعت هواپیما وجود دارد؟ آیا سرعت هواپیماها با یکدیگر متفاوت است؟

عدد ماخ چیست؟

 عدد ماخ در واقع همان نسبت سرعت هواپیما به سرعت صوت محیط است که به احترام دانشمندی آلمانی که برای اولین بار چنین مقیاسی را معرفی کرد، نام آن را «ماخ» نهادند.

وقتی هواپیما به ارتفاع ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ متری (۲۵۰۰۰-۳۰۰۰۰فوت) می‌رسد سرعتش را با عدد ماخ مقایسه می‌کنند و آن را به صورت درصدی از سرعت صوت بیان می‌کنند. به عنوان مثال، عدد ماخ ۰.7۰ یعنی 7۰% سرعت صوت. البته چون سرعت صوت با دمای هوا تغییر می‌کند، این عدد ثابت نیست، سرعت صوت در سطح دریا و دمای ۱۵ درجه سانتی گراد ۷۶۱ مایل در ساعت (۱۲۲۴.۷۱ کیلومتر در ساعت) است. در ارتفاع ۳۶۰۰۰ فوت (۱۱۰۰۰ متری) و دمای -۵۷ درجه سانتی گراد این سرعت به ۶۶۰ مایل در ساعت (۱۰۶۲.۱۷ کیلومتر در ساعت) می‌رسد.

بنابراین سرعت هواپیمای مسافربری دارای محدودیت است وقتی هواپیما به سرعت صوت نزدیک می‌شود امواج صوتی به وجود می‌آیند و مشکلات آیرودینامیکی ایجاد می‌کنند. بنابراین، همواره حداکثر عدد ماخ برای هواپیماها محاسبه می‌شود و به عنوان مرجع در اختیار خلبان برای سنجش سرعت پرواز قرار می‌گیرد.

حداکثر سرعت هواپیماهای مسافربری

نمایی از بال هواپیمای در حال پرواز

هواپیماهای مسافربری معمولا با سرعتی بین ۰.۸ ماخ و ۰.۹ ماخ و در ارتفاع ۹۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ متری (۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ فوت) پرواز می‌کنند. تنها هواپیماهای کنکورد هستند که می‌توانند مافوق صوت حرکت کنند.

همان‌طور که گفتیم سرعت هواپیما بدون محدودیت نیست، این محدودیت را با اصطلاحی به نام گوشه کافین (Coffin Corner) بیان می‌کنند.

اصطلاح دیگر سقف آیرودینامیکی است. سقف آیرودینامیکی، حداکثر ارتفاعی است که سرعت هواپیمای بال ثابت در نزدیکی عدد ماخ بحرانی (Critical Mach number) قرار می‌گیرد.

تجاوز سرعت هواپیما از این محدوده خطرناک است و می تواند باعث اختلال در کنترل هواپیما شود. در پایین این طیف سرعت استال ( stall speed) قرار دارد و در بالای طیف نیز حداکثر سرعت ماخ  (maximum Mach speed) قرار دارد.

بوئینگ ۷۴۷ و ۷۳۷ عملکردهای مشابه‌ای در آسمان دارند و تفاوت عمده این هواپیما غالبا در فضای داخل کابین و ظرفیت مسافر است.

 به همین دلیل اکثر هواپیماهای با بدنه متوسط و بزرگ معمولا با سرعتی تقریبا یکسان حرکت می‌کنند. این امر به این دلیل نیست که شرکت‌های هواپیمایی سعی در یکسان سازی سرعت داشته باشند، بلکه به خاطر ساختارهای مشابه در هواپیماها است.

انواع سرعت هواپیمای مسافربری و آموزشی

سرعت مشخص یا Indicated airspeed:

این  سرعت در واقع همان سرعت هواپیمایی است که شما با آن پرواز می‌کنید و در نهایت با مقایسه‌ی بین فشار مطلق و فشار استاتیکی، بر روی نشان دهنده‌ی سرعت به نمایش در می‌آید و خلبان این سرعت را مستقیما از روی نمایشگرسرعت می‌خواند. لازم به ذکر است که هرچه سرعت هواپیما بالاتر برود، اختلاف بین فشار مطلق (پیتوت) و فشاراستاتیک افزایش پیدا می‌کند. این سرعت به عنوان پایه و اساس  Performance هواپیمادر نظر گرفته شده است.

سرعت کالیبره شده یا  Calibrated airspeed :

این سرعت برابر است با سرعت مشخص شده و برای خطاهای موجود در آن، نشانگر قرار گرفته است.  برای مثال به شما می گوییم که در هواپیماهای آموزشی، در درون نشان دهنده‌های سرعت چرخ دنده‌هایی موجود می باشد که این چرخ دنده‌ها به علت وجود اصطکاک نمی‌توانند اطلاعات دقیق سرعت را برروی نشان دهنده ی سرعت به طور کامل منتقل کنند.

سرعت زمینی و سرعت هوا

تصویری از پنجره هواپیما در حال پرواز

سرعت گیری هواپیما بر اساس مکانیزمی است که بیان شد اما وقتی در مورد حداکثر سرعت هواپیماهای مسافربری صحبت می کنیم موضوع کمی پیچیده تر می شود. در صنعت هوانوردی چند نوع سرعت داریم:

 سرعت زمینی (ground speed) مفهوم سرعت زمینی همان طور که از اسمش پیداست، به سرعت هواپیما نسبت به زمین گفته می‌شود.

سرعت هوا (airspeed) که خود به چند نوع مختلف دسته بندی می‌شود.

 وقتی هواپیما به ارتفاع معینی در آسمان می‌رسد و در مسیر اصلی قرار می گیرد (ارتفاع کروز) سرعت زمینی معمولا متغیر و بین ۳۰۰ و ۶۰۰ گره در ساعت خواهد بود، اما با سرعت هوایی ثابتی پرواز خواهد کرد.

وزش باد مساعد در قسمت دم هواپیما یا تایل ویند (tailwinds) هواپیما را به جلو می‌راند و وزش باد در قسمت جلو یا هد ویند (headwind) از سرعت هواپیما می‌کاهد.

با مثال‌های دیگر این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم. اگر یک هواپیما روی باند فرودگاه ثابت و بی‌حرکت باشد  و هد ویندی معادل 30 مایل در ساعت داشته باشد علیرغم این که هواپیما ساکن و بی‌حرکت است می‌گوییم 30سرعت هواپیما 30 مایل در ساعت است. این امر به این دلیل است که سرعت جریان هوا روی بال‌ها تعیین می‌کند که بال‌ها تا چه میزان می‌توانند هواپیما را بالا ببرند. به تعبیر دیگر “سرعت هوا” مقیاس اندازه گیری سرعت هوا روی بال هاست. در واقع همین نیروی بالابرنده یا لیفت (lift) است که به هواپیما این امکان را می‌دهد در آسمان معلق بماند و پرواز کند.

حال فرض کنیم یک هواپیمای مسافربری با سرعت ۱۴۰ مایل در ساعت از زمین بلند می‌شود. اما ۲۰ مایل در ساعت سرعت هد ویندش باشد، در این صورت تنها به ۱۲۰ مایل در ساعت سرعت زمینی  کافی است تا بتواند تیک-آف انجام دهد. برعکس این مسئله هم صادق است: اگر هواپیما سرعت تایل ویندش ۲۰ مایل در ساعت باشد در این صورت به ۱۶۰ مایل در ساعت سرعت زمینی نیاز خواهد داشت تا بتواند از زمین بلند شود.

قطعاتی که در بدنه هواپیما تعبیه شده و در سرعت آن موثر می باشد

تایل ویند یا همان  tailwinds  در قسمت دم هواپیما قرار گرفته و هواپیما را به جلو پیش می‌برد.

هد ویند یا همان headwind: در بخش جلوی هواپیما قرار گرفته  و سرعت هواپیما را کاهش می‌دهد.

آیا تاخیر پیش آمده در پرواز با افزایش سرعت قابل جبران است؟

نمایی از فرودگاه

برخلاف آن چه ممکن است در تصور مردم وجود داشته باشد، تاخیر پیش آمده در پرواز یک هواپیمای مسافربری با افزایش سرعت قابل جبران نیست. به عبارت دیگرمی‌توان گفت خلبان اصلا اجازه چنین کاری را ندارد و سرعت هر هواپیما از قبل توسط شرکت هواپیمایی معین می‌شود. عواملی چون مولفه‌های اقتصادی و به صرفه بودن در این انتخاب لحاظ می‌شود. طبیعی است که هرچه هواپیما با سرعت بیشتری حرکت کند سوخت بیشتری مصرف می‌کند؛ بنابراین هزینه سوخت و قیمت بلیت هواپیما در تعیین این سرعت بسیار تعیین کننده هستند. یکی از اولین راهکارها در جبران تاخیر در پرواز، استفاده از تایل ویند (tailwinds)  یا همان باد مساعد در قسمت دم هواپیماست که به خلبان این اجازه را می‌دهد با بهره گیری از آن بدون هر گونه خطایی، از گوشه کافین با سرعت بالاتری به پرواز خود ادامه دهد.

سرعت هواپیمای مسافربری در هنگام تیک-آف و فرود به چه عواملی بستگی دارد ؟

سرعت هواپیما مانند وسایل نقلیه دیگر به عوامل مختلفی بستگی دارد: عواملی چون شرایط محیطی و وزن بستگی مولفه‌های اساسی در تعیین سرعت آن هستند، اما به طور معمول یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که  پر از سرنشین می‌باشد در پرواز طولانی مدت با سرعتی معادل ۱۶۰ گره معادل ۱۸۴ مایل در ساعت از زمین بلند می‌شود. همچنین بررسی‌ها نشان می دهد که هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در هنگام فرود وزنی معادل ۲۵۰۰۰ کیلوگرم خواهد داشت، بنابراین این هواپیما با سرعتی حدودا ۱۴۵-۱۵۰ گره (۱۶۶ – ۱۷۲ مایل در ساعت)  فرود می‌آید.

نوشته نهایت سرعت هواپیمای مسافربری چقدر است؟ اولین بار در آژانس مسافرتی دلتابان. پدیدار شد.

جزئیات اقامت طلایی ده ساله امارات

اقامت امارات و اقامت طلایی ده ساله این کشور مرفه از تازه‌ترین اخباری است که حاکم امارات در موردش صحبت کرده است. قبل از اینکه بخواهیم در مورد خبر اقامت طلایی 10 ساله امارات برایتان شرح دهیم، از ویزای این کشور و روش‌های گرفتن آن برایتان خواهیم گفت تا بیشتر در موردش بدانید و راحت‌تر اقدام کنید.

امارات یک کشور بسیار ثروتمند در خاورمیانه است. غنی از ذخایر نفتی، که درصد بسیار بالایی از ثروتش را از ذخایر نفتی بدست می‌آورد. زبان این کشور عربی و واحد پولش درهم و دارای همسایگان و موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی است.

اقامت ده ساله طلایی دبی

امارات دارای هفت شهر به نام‌های دبی، ابوظبی، شارجه، عجمان، فجیره، ام القوین و راس الخیمه هست که هر کدام توسط شیخی مخصوص اداره می‌شوند. امارات به دلیل پیشرفت چشم گیری که داشته کیفیت زندگی و موقعیت کاری بسیار خوبی که دارد؛ افراد زیادی از سرتاسر جهان خواهان کار در این کشور هستند؛ اما دریافت اقامت دائم این کشور اصلا کار راحتی نیست. ارزش بالایی که اقامت امارات دارد به قدری است که با در دست داشتن آن می‌توان به خیلی از کشورها بدون ویزا مسافرت کرد. روشهای مختلف و قانونی زیادی برای اخذ اقامت کشور مورد مهاجرت وجود دارد که با تعدادی از روش‌های قانونی میتوان تابعیت کشور مورد نظر را بدست آورد.

امارات یکی از کشورهایی است که اگر از طریق روشهای قانونی اقدام به مهاجرت کنید؛ به راحتی می‌توانید اقامت این کشور را بدست آورید.

در این جا 6 روش قانونی و کلی برای دریافت اقامت امارات و مهاجرت به این کشور را بیان می کنیم:

اقامت امارات از طریق ویزای کار

اقامت دبی از طریق کار

در صورتی میتوان ویزای کار در امارات را دارا بود؛ که وقتی در امارات فردی مناسب برای آن کار پیدا نشد کارفرمای این کشور دعوت‌نامه کار برای شما ارسال کند و به شما درخواست کار در این کشور را بدهد؛ که شما به تنهایی میتوانید برای کار وارد این کشور شوید.

برای به همراه بردن خانواده به این کشور باید نسبت به دریافت اقامت امارات برای اعضای خانواده اقدام کنید. بعد از گذراندن این مرحله میتوانید به همراه خانواده تان به این کشور بروید.

با توجه به پایین بودن درصد بیکاری در این کشور و خواهان تعداد زیادی از مردم جهان برای دریافت ویزای کار و کار کردن در این کشور شرایط سختی در نظر گرفته شده است، که به سختی ویزای اقامت بلند مدت به آن ها داده میشود.

ویزای کار برای افراد واجد شرایط به صورت دو ماهه است و حتما برای ادامه کار در امارات برای اینکه فرد بتواند در آنجا بماند باید ویزای کار او تمدید شود.

تحصیل

اقامت امارات از طریق تحصیل

کشور امارات به دلیل داشتن بهترین دانشگاه‌های جهان با امکانات ویژه به صورت خصوصی و دولتی با کیفیت بسیار دارای طرفداران زیادی از سراسر جهان برای ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها هستند.

برای آنها امکان تحصیل در زبان‌های مختلف عربی و انگلیسی فراهم شده است. گفتنی است که خود ساکنان امارات فقط در دانشگاه‌ها‌ی دولتی می توانند ادامه تحصیل دهند. دانشگاه‌های خصوصی فقط برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده است.

ناگفته نماند که ویزای تحصیل در دانشگاه های این کشور دوره و شرایط مخصوص به خود را دارد؛ و امکان به همراه داشتن خانواده فقط در دوره تحصیلی ارشد و دکترا امکان پذیر است؛ و اما باز هم ویزای تحصیلی نمی‌تواند به تنهایی منجر به اقامت در آن کشور شود.

سرمایه گذاری

امارات یک کشور توسعه یافته و پیشرفته‌ است. فرد از طریق سرمایه گذاری شانس بیشتری برای دریافت اقامت این کشور را دارد، ولی شرایطی دارد که فرد باید شرکتی به ثبت برساند. طبق قانونی که در سال 2019 تعیین شده سرمایه داران می‌توانند اقامت 5 یا 10 ساله داشته باشند.

اقامت 5 ساله در صورتی امکان پذیر است که شما ایده و روش مناسب و پر سودی را برای بالا بردن اقتصاد کشور مورد نظر انجام دهید. برای اقامت ده ساله هم باید سرمایه گذاری کنید و سرمایه‌هایتان مدتی در این کشور باقی بماند.

اقامت امارات از طریق تولد

اقامت امارات از طریق تولد

بسیاری از افراد برای اقامت در کشور مورد نظرشان از تولد فرزندشان برای این کار اقدام می کنند. ولی در امارات از طریق تولد فرزند در این کشور اقامتی به آنها داده نمیشود. مگر اینکه کودک پدر و مادری نداشته باشد و یا پدر و مادر هر دو اماراتی باشند.

اقامت از طریق ازدواج

ازدواج در امارات مانند همه کشورهای دنیا دارای شرایط خاصی است و هدف همه کشورها حفظ بنیان خانواده است. اگر مرد اماراتی با زن خارجی تصمیم به ازدواج گیرد بعد ازدواج به همسرش نیز اقامت امارات داده میشود. بعد از 7 سال کنار هم زندگی کردن و صاحب فرزند شدن به همسرش نیز اقامت امارات داده میشوند. اگر صاحب فرزندی نشدند 10 سال بعد ازدواج به همسرش پاسپورت داده میشود. اگر زن اماراتی با مرد خارجی ازدواج کند نمیتواند اقامت امارات کشور را داشته باشد فقط میتواند در انجا اقامت کند.

پناهندگی

وقتی جان شخصی در کشور خودش در خطر است و مورد آزار و اذیت قرار میگیرد؛ و نمیتواند مانند مردمان کشورهای دیگر در کشور خودش ادامه زندگی دهد به کشور های دیگر پناهنده میشود. امارات چون عضو کنوانسیون ژنو (پناه دادن و فراهم کردن شرایط اولیه زندگی به افراد پناهنده‌ای که واقعا جانشان در خطر است) نیست در برابر پناهنده‌گان هیچ تعهدی ندارد و برای زندگی آنها هیچ هزینه‌ای در نظر نمیگیرد.

جزئیات کامل اقامت طلایی ده ساله امارات

اقامت طلایی ده ساله امارات

همانطور که گفته شد امارات یک کشور ثروتمند و توسعه یافته است. حاکم دبی و نائب رئیس امارات در سال‌های قبل شرایط ویزا را به قدری راحت در نظر گرفته بود تا از این طریق باعث جذب بیشتر افراد متخصص و کاربلد، دانشجویان و افراد سرمایه گذار که وجود آن‌ها باعث رونق اقتصادی کشور میشود به سهولت بتوانند اقامت چندین ساله در این کشور را داشته باشند. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و نائب رئیس امارات در روز یکشنبه 15 نوامبر شرایط  دریافت اقامت ده ساله را که به ویزای طلایی معروف است برای حضور بیشتر افراد کاردان و با استعداد در کشورش به مقدار زیادی تغییر داد؛ تا با حضور و جذب هر چه بیشتر افراد متخصص و کار بلد در کشور خود، توسعه و پیشرفت کشورش را چندین برابر کند؛ و به موفقیت‌های بیشتری در زمینه‌های مختلفی دست یابد. 

حاکم دبی شیخ محمد بن راشد ال مکتوم، در اطلاعیه 15 نوامبر به طور رسمی اعلام کردند تمامی پزشکان و دارندگان مدرک دکترا در هر رشته‌ای اعم از مهندسی کامپیوتر، برنامه نویسان، مهندسان الکترونیک، برق، زیست فناوری (بیوتکنولوژی) می‌توانند با استفاده از این طرح اقامت طلایی ده ساله امارات را دریافت کنند.

بر اساس این قانون جدید اعلام شده رشته‌های هوش مصنوعی، کلان‌داده (Big Data) و اپیدمیولوژی که دارای مدرک تخصصی هستند می‌توانند جز افرادی باشند که برای ویزای 10 ساله اقدام می‌کنند.

با اینکه در سال‌های گذشته افراد خارجی مجبور به تمدید ویزای خود بودند؛ با اجرای طرح اقامت طلایی ده ساله امکان مهاجرت و سرمایه گذاری در این کشور بسیار آسان‌تر شده و انتظار می‌رود با گسترش افراد واجد شرایط بتوانند قدرت خود را در منطقه افزایش دهند. این طرح در سال 2018 اعلام گردیده و از سال 2019 اعطای اقامت امارات به افراد واجد شرایط همچون دانشمندان و دانشجویان را آغاز کرده‌اند.

نوشته جزئیات اقامت طلایی ده ساله امارات اولین بار در آژانس مسافرتی دلتابان. پدیدار شد.

تاثیر نتیجه انتخابات امریکا بر نرخ ارز و گردشگری

امروز می‌خواهیم در این مطلب به نرخ ارز و تاثیر بر سفر بپردازیم. شاید برای خیلی از شما که اهل سفرید حال چه سفر خانوادگی باشد چه سفر تجاری برایتان بسیار مهم است که بدانید چه می شود. آیا میدانید که صنعت گردشگری چه جایگاه مهمی در اقتصاد هر کشور دارد؛ طوری که حتی انتخابات یک کشور هم مثل آمریکا می‌تواند تاثیرش را بر روی این صنعت بگذارد آن هم به شکل غیر مستقیم. بهتر است بیشتر توضیح دهیم. با دلتابان همراه باشید تا به شما بگوییم که این انتخابات چه تاثیری بر این صادرات خدماتی وارداتی کشور یعنی گردشگری دارد که می‌تواند آن را به اوج رسانده یا اینکه با شکست و ضرر مواجه کند.

طبق آمار رسمی، گردشگری به عنوان پر درآمدترین صنعت در جهان به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر با افزایش توریست و گردشگر صنعت گردشگری کشورمان ایران نیز توسعه یافته و از نظر درآمد زایی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

ولی این روزها شاهد نوسانات در نرخ ارز هستیم. با تغییر نرخ ارز و تاثیر بر سفر، ورود توریست خارجی به کشور افزایش می‌یابد ولی در مقابل، سفرهای توریستی به خارج از کشور با کاهش روبرو می‌شود، چون برای مسافران ایرانی صرفه اقتصادی ندارد.

بسیاری از اقتصاددانان کشورمان دلیل این نوسانات ارزی را انتخابات آمریکا می‌دانند. بایدن یا ترامپ مساله این است. به گفته بسیاری از فعالان بازار با انتخاب هر یک از نامزدها برای بازار ارز سناریو متفاوتی رقم خواهد خورد. ولی به راستی آیا دلیل این نوسانات شدید ارزی انتخابات امریکا است؟

رشد نرخ ارز و تاثیر بر سفر بعد از انتخاب بایدن

نرخ ارز و تاثیر بر سفر

با اعلام نتایج الکترال ایالت های امریکا مشخص است که بایدن با اختلاف 8 درصد نسبت به دونالد ترامپ برتری دارد. همچنین ترامپ اعلام کرده است که به انتخابات اعتراض دارد و تقلب شده است. با اعلام همین جمله دلار سه تومان افزایش پیدا کرد و به مرز 30 هزار تومان رسید.

طبق نظر مردم، با انتخاب بایدن نرخ ارزی به تثبیت خواهد رسید و طی توافقات بین بایدن و دولت، تحریم‌های سازمان ملل برداشته می‌شود. از طرفی با انتخاب بایدن فشار روانی مردم کاهش می‌یابد و بازارها به تثبیت میرسند و نرخ دلار کاهش پیدا می‌کند.

بعد از انتخاب ترامپ چه بر سر نرخ ارز و تاثیر بر سفر خواهد آمد؟

انتخاب ترامپ در دور دوم انتخابات بسیار محتمل است و همه چیز وابسته به آرای الکترال ایالات مهم و تاثیر گذار است که در سال 2016 نیز نتیجه را به نفع ترامپ عوض کردند.

طبق نظر مردم با انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور امریکا وضعیت دلار و طلا در ایران بحرانی می‌شود و به حد بالایی خواهد رسید. بورس ایران ویران می‌شود و به طبع اقتصاد کشور به مرز نابودی کشیده می‌شود. گروهی هم معتقد هستند با انتخاب ترامپ و افزایش تورم بازار بورس رشد می‌کند و مردم سود بالایی خواهند برد. اما با انتخاب بایدن و مذاکرات بر سر تحریم ها بورس روند نزولی در پیش خواهد گرفت.

چیزی که بسیار ملموس است این است که نتایج انتخابات آمریکا تاثیر مستقیم بر نرخ ارز و تاثیر بر سفر دارد . با این شرایط حتما نتیجه نهایی انتخابات اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرارخواهد داد.

نکته اصلی این است که با تغییر نرخ ارز و تاثیر بر سفر چه بلایی بر سر صنعت گردشگری می‌آید؟

نرخ ارز و تاثیر بر سفر

با افزایش دلار شاهد تزلزل سفرهای خارجی ایرانی‌ها و سونامی ورود توریست به کشورمان خواهیم بود.

تحت‌ تاثیر رشد نرخ ارز و تاثیر بر سفر، سفر خانواده‌های ایرانی به خارج از کشور نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد و در مقابل، ورود گردشگر به ایران با رونق رکوردساز مواجه می‌شود. بر اساس آمار مربوط به سال های اخیر میزان سفر ایرانی‌ها به سایر کشورها حدودا ۳۱ درصد افت کرده است؛ اما در مقابل ورود توریست خارجی به ایران ۵۳ درصد افزایش یافته است. با افت خیز در میزان ارز ایران به ارزان‌ترین کشور برای مسافرت تبدیل خواهد شد.

افت نبض خروج گردشگر برای «مقاصد عمده» همچون «ترکیه» و «امارات»، شدید بوده است به‌ طوری‌که در چهار ماه اول امسال، میزان عزیمت مسافران ایرانی به مقصد امارات نصف شد. این افت و خیز سفرهای خروجی و ورودی در بازار گردشگری ایران طی سال گذشته و ابتدای امسال با محرک ارزی اتفاق افتاده به‌طوری‌که جهش ۱۶۶ درصدی نرخ دلار در سال ۹۷ باعث شد از یکسو، «هزینه سفر خارجی ایرانی‌ها» که همواره از «یارانه ارزی» برخوردار بود، «واقعی» شود و از سوی دیگر، «ایران» طی یک‌سال میلادی اخیر به «ارزان‌ترین کشور» در بازار گردشگری بین‌المللی برای توریست‌های خارجی تبدیل شود.

نوشته تاثیر نتیجه انتخابات امریکا بر نرخ ارز و گردشگری اولین بار در آژانس مسافرتی دلتابان. پدیدار شد.

لغو افزایش قیمت بلیط هواپیما

شوک عظیم مردم با خبر لغو افزایش قیمت بلیط هواپیما 

شش ماه پیش در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش انجام مسافرت‌های هوایی، شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیط‌های خود کردند. خبری که اخیرا اعلام شده بیان کرده که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای هوایی و کاهش تعداد مسافران در هر سفر، تصمیم بر این شده است که قیمت بلیط هواپیما تا هشتاد درصد افزایش یابد. بر طبق این گزارش به نقل از ایرنا محمد اسلامی وزیر راه و ترابری شنبه شب در گفتگوی ویژه با خبری و در در واکنش به نرخنامه جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: ((این افزایش قیمت که از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی تعیین و اعلام شده است، معتبر نیست و بنابراین اعمال این افزایش قیمت که قرار بود از ابتدای آبان ماه رخ بدهد، فعلا منتفی است)).

در پی اعلام این خبر، مقصود اسعدی سلمانی که دبیر  انجمن شرکت‌های هواپیمایی است، بیان کرد: ((افزایش قیمت‌ها موقتی است و ممکن است نرخ آن با تغییراتی همراه باشد)). علاوه بر این وی اذعان داشت به دلیل موقتی بودن افزایش قیمت و عدم تعیین دقیق آن تا اطلاع ثانوی نرخ نامه جدید قیمت بلیط های هواپیما روی سایت قرار نخواهد گرفت.

دبیر  انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه بیان کرد شرط محدودیت شصت درصدی مسافرگیری که ستاد ملی مبارزه با کرونا برای شرکت‌‌های هواپیمایی اعمال کرده است، موجب این افزایش قیمت شده است و در صورتی که این محدودیت برداشته شود، قیمت‌ها به نرخ پیشین خود بر خواهد گشت. در ادامه نیز بیان کرد ارز بیست و هفت هزار تومانی که به مرز سی هزار تومان نیز رسیده است، موجب افزایش چهل درصدی قیمت بلیط‌ها شده است. در این بین، محدودیت‌های اعمال شده از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز مزید علت شده و چهل درصد دیگر قیمت بلیط‌ها را افزایش داده و بنابراین در کل با افزایش هشتاد درصدی قیمت بلیط هواپیما مواجه شده‌ایم.

لغو افزایش قیمت بلیط هواپیما و نرخ‌های جدید

لغو افزایش قیمت بلیط هواپیما

انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نرخ نامه جدیدی بر اساس ارز بیست و هفت هزار تومانی ارائه کرده اند. در این نرخ نامه جدید، حداکثر بلیط هواپیما در اکثر مسیرهای پروازی، به بیشتر از یک میلیون تومان رسیده است!!!

در ادامه خبر لغو افزایش قیمت بلیط هواپیما به قیمت برخی از مسیرهای هوایی در نرخ نامه جدید اشاره خواهد شد:

  • مسیر هوایی تهران- مشهد: از ششصد و چهل و هفت هزار تومان تا یک میلیون و سیصد و پنجاه و چهار هزار تومان
  • مسیر هوایی تهران- کیش : از هفتصد هزار تومان تا یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان
  • مسیر هوایی تهران- قشم: از هفتصد و بیست و دو هزار تومان تا یک میلیون و هشتصد و نود هزار تومان

سایر مسیرهای هوایی از تهران به مقصد زاهدان، زابل، رفسنجان، دزفول، ارومیه، اهواز، ایرانشهر، چابهار، جیرفت، خارک، آبادان، بجنورد، بوشهر و تبریز نیز از یک میلیون تومان به بالا افزایش قیمت خواهد داشت.

  • مسیر هوایی کرمانشاه- کیش : از یک میلیون و هشتصد هزار تومان تا یک میلیون و نهصد هزار تومان
  • مسیر هوایی کرمانشاه- قشم : از یک میلیون و هشتصد هزار تومان تا یک میلیون و نهصد هزار تومان
  • مسیر هوایی کرمانشاه – بندرعباس : از هفتصد هزار تومان تا دو میلیون و شصت هزار تومان
  • مسیر هوایی ماهشهر- مشهد: حدود دو میلیون و سیصد هزار تومان
  • مسیر هوایی ساری- کیش، ارومیه- کیش و رشت عسلویه: از یک میلیون و هشتصد هزار تومان تا یک میلیون و نهصد هزار تومان

لازم به ذکر است قیمت بلیط طولانی‌ترین مسیر هوایی کشور که کیش- تبریز است، حدود دو میلیون و پانصد و هفتاد و یک هزار و سیصد تومان پیش بینی شده است.

همانطور که نرخ‌های گزارش شده نشان می‌دهند، ارز بیست و هفت هزار تومانی قیمت بلیط اکثر مسیرهای هوایی را به بیش از یک میلیون تومان افزایش داده است.

اکنون باید منتظر اعلام قیمت‌های قطعی در خصوص لغو افزایش قیمت بلیط هواپیما توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی و وزیر راه و ترابری باشیم.

نوشته لغو افزایش قیمت بلیط هواپیما اولین بار در آژانس مسافرتی دلتابان. پدیدار شد.

افزایش نجومی قیمت بلیط پروازهای داخلی

شاید باور کردنی نباشد اما به تازگی نرخ‌های نجومی بلیط پروازهای داخلی که اعلام شد، خبر از قیمت گرانترین بلیط سفر 6/2 میلیون تومانی و ارزانترین 491 هزار تومانی داد. این قیمت اعلام شده مربوط به مسیر پروازی تبریز- بندرعباس است. به گزارش همشهری آنلاین نرخ نامه جدید بلیط پروازهای داخلی اعلام شد. خبر اعمال افزایش قیمت بلیط هواپیما از ابتدای آبان ماه ۹۹، شاید مهمترین خبری باشد که سفرهای هوایی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

اکنون شنیده ها حاکی از این است که با توافق شرکت های هواپیمایی قرار بر این شده که قیمت کف بلیط برای هر دقیقه پرواز از 3000 تومان به 8000 تومان صعود کند. برای اینکه افزایش قیمت را بهتر درک کنید تصور کنید شما بلیط پرواز تهران شیراز را به مبلغ 250 هزار تومان رزرو می کردید ولی از اول آبان باید همین پرواز را با قیت 680 هزار تومان رزرو کنید. البته یک کور سوی امیدی نیز وجود دارد و آن این است که اگر فروش ظرفیت 60 درصدی که به دستور ستاد مقابله با کرونا انجام گرفته است؛ لغو شود احتمال تعدیل قیمت بلیط وجود دارد؛ باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

پیش از این دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی به خبرگزاری فارس گفته بود: دلیل افزایش قیمت بلیط هواپیما بر اساس ۲ عامل ارز ۲۸ هزار تومانی و با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها از ابتدای آبان ماه، تعیین شده است.

مقصود اسعدی سامانی گفت که به تازگی ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرده است که بخاطر شرایط کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها، شرکت‌های هواپیمایی فقط می‌توانند از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما برای فروش استفاده کنند

این موضوع که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان هواپیمایی اعلام شده و این سازمان هم به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده است که از اول آبان ماه ۹۹ فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها فروخته شود.

افزایش قیمت بلیط هواپیما، سفر به مشهد و کیش اشرافی شد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود که دلیل دیگر افزایش قیمت بلیط هواپیما، نوسان شدید ارز و افزایش قیمت ارز است.

به این دلیل که حدود ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی وابسته به ارز است، قطعات هواپیما، موتور و دیگر ابزارها که از مهم‌ترین ها هستند و از خارج تهیه می‌شوند. شرکت‌های هواپیمایی هم به تبع باید برای تأمین آن ارز پرداخت کنند، بنابراین تاثیر مستقیم این دو موضوع (فروش ظرفیت ۶۰ درصد و نوسانات ارزی) دلیل افزایش این نرخ‌های هنگفت بلیط پروازهای داخلی شد. شرکت‌های هواپیمایی هم ناگزیر به این افزایش قیمت شدند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است که نرخ‌ها نسبت به سقف قبلی تغییر می‌یابد.

سقف نرخ قبلی که از سوی شرکت های هواپیمایی برای پروازهای داخلی تعیین شده بود، بر اساس دلار نیمایی ۱۱ هزار تومان بود، در حالی که قیمت‌های دلار ۲۷ و ۲۸ هزار تومان است. حال با توجه به این که بانک مرکزی هم از سال گذشته دلار نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی نداده است و شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین قطعات هواپیما، ارز را از بازار آزاد تهیه کنند این قیمت ها هم تغییر پیدا کرد.

همشهری آنلاین روز گذشته در گزارشی از این افزایش نقیمت بلیط هواپیما داخلی خبر داده بود: سفر هوایی رویا شد؛ تهران – شیراز ۶۸۰ هزار تومان! | کرونا و دلار این دو با پروازها چه می‌کنند؟

قیمت سقف پرواز تهران-مشهد ۱.۳ میلیون تومان

به گزارش فارس، در نرخنامه جدید بلیت پروازهای داخلی که به تازگی در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است، سقف و کف قیمت های جدید مشخص شده است که حداقل قیمت ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر قیمت ۲.۶ میلیون تومان و مربوط به مسیر بندرعباس-تبریز است.

  • قیمت سقف و کف پرواز تهران-مشهد در نرخنامه جدید به ترتیب یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان و ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت سقف و کف پرواز تهران-شیراز در این نرخنامه به ترتیب یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان و ۶۴۱ هزار و۴۰۰ تومان تعیین شده است.
  • قیمت سقف در مسیر تهران-ایرانشهر در نرخنامه جدید یک میلیون و ۸۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت کف ۷۴۳ هزار و ۱۰۰ تومان است.
  • در مسیری نظیر مشهد-ایلام قیمت سقف یک میلیون و ۹۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت کف ۷۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.
  • در مسیر تهران-اهواز نیز قیمت سقف یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت کف ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.
  • همچنین قیمت مسیر تهران-کیش در نرخنامه جدید در سقف قیمتی یک میلیون و ۷۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان و در کف قیمتی ۷۰۰ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.
  • سقف نرخی مسیر کیش – ساری نیز یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان و کف قیمتی این مسیر ۷۴۰ هزار تومان تعیین شده است.
  • همچنین در مسیر مشهد-عسلویه نرخ سقف یک میلیون و ۹۰۵ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت کف ۷۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان است.

برای مشاهده آخرین نرخ بلیط هواپیما اینجا کلیک کنید.

نوشته افزایش نجومی قیمت بلیط پروازهای داخلی اولین بار در آژانس مسافرتی دلتابان. پدیدار شد.